Mi lesz a megoldás a körforgalom problémájára?

2023.12.14. 10:48:44

A legnagyobb gond jelenleg a közlekedés problémája, nevezetesen az, hogyan lehet megközelíteni, illetve elhagyni a városrészt. Cser-Palkovics András polgármesterrel egyeztettem a kérdéssel kapcsolatban, ez alapján elmondhatom, hogy az Új Csóri úti körforgalom átalakításáról szóló tervekből két elemet viszonylag gyorsan meg lehetne valósítani, amelyek már önmagukban is jelentősen csökkentenék a torlódásokat és az egyéb problémákat.

 Az egyik a tranzitútvonal megváltoztatása, azaz a 7,5 tonna össztömeg feletti teherautók kiterelése az elkerülő út Székesfehérváron kívüli végcsomópontjához, a másik pedig a körforgalom kétsávossá alakítása. A számítások szerint ez a két intézkedés már önmagában 20-30 százalékkal javítaná a környék közlekedési helyzetét. A végső megoldást azonban a 81-es és a 8-as út összekötése jelentené a városhatáron kívül, mert akkor az átmenő forgalom egyáltalán nem jönne be a városrészbe. Az Új Csóri út körforgalom rendszerének teljes átalakítása is segítene abban, hogy az autók gyorsabban hagyhassák el a területet.

Sokan kérdezik, miért nem lehet mindezt egyszerre megoldani? A válasz az, hogy egy ilyen, főközlekedési útvonalon lévő körforgalom teljeskörű átalakításának megtervezése minimum másfél év, a pénz „megszerzése” és a kivitelezés pedig nagyjából két év. Tehát előreláthatólag 3,5 év kellene a teljeskörű megoldáshoz. A mostani, polgármesterrel is egyeztetett fejlesztés lényege, hogy a körforgalom kisebb, ám reményeink szerint igen hatásos, átalakításának költségeit Székesfehérvár önkormányzata saját erőből finanszírozná, annak ellenére, hogy a szakasz állami fenntartású. Mindennek fejében pedig a Magyar Közút Zrt. vállalná a tranzitútvonalak megváltoztatását, az ezt kijelölő táblák kirakását. A jelenlegi információim szerint mintegy fél év múlva lehet esedékes a körforgalom átépítése, addig el kell készülni a tervekkel, meg kell szerezni a szükséges engedélyeket. A szándék komolyságát mi sem jelzi jobban, minthogy megállapodás készült a Magyar Közút és az önkormányzat között ezügyben, és reményeim szerint még idén megvalósul a tranzitutak átalakítása. Konkrétan ez annyit jelent, hogy azok a teherautók, amelyek Győr felől, a 81-es főút irányából érkeznek az Új Csóri úti körforgalomhoz, nem mehetnének be a körforgalomba, hanem a mellette lévő, a városból kivezető „surranóutat” használva juthatnának ki az Új Csóri úton a 8-as elkerülő csomópontjához. Ugyanígy az Iszkaszentgyörgy felől érkező nehézgépjárművek ugyancsak nem jöhetnének be a körforgalomhoz, hanem az iszkai elágazásnál jobbra, a városhatár felé kellene kanyarodniuk. Aki pedig Veszprém felől, a 8-as úton érkezik, eleve nem jöhetne be a városba, hanem kötelező lenne számára felhajtani az elkerülőre, még Székesfehérvár határán kívül.

Becslésem szerint csak Győr felől napi 100-120 kamion érkezik és terheli a körforgalmat. Ha már ezt a mennyiséget „le tudjuk venni” a körforgalomról, az már érezhető könnyebbséget jelentene reggel és délután. Véleményem szerint mindettől jelentősen javulna az itt lakók életminősége. Most nem a találgatások és az ötletelések ideje van, nem új forgalmi lámpákban, vagy például nyújtott körforgalom kiépítésében kell gondolkodni, hanem meg kell valósítani az olcsóbb, de célravezető megoldást. Annyit még érdemes megjegyezni, hogy korábban készült egy terv, amely a fehérvári belső körgyűrű kialakításának lehetőségeivel foglalkozik, s ebben merült fel a Kapos utca összekötése a Bakony utcával. Ez ugyancsak rengeteget segítene Feketehegy-Szárazrét városrész elhagyásában és megközelítésében. Úgy gondolom, ez egy viszonylag kisebb összegből megvalósítható beruházás lenne, de jelentős segítséget adna városrészünknek.